Cennik
Poradniki

14 min

Jak tworzyć lepsze pytania i zyskać więcej danych?

Testowanie to najbardziej powszechna metoda oceniania wiedzy i umiejętności w biznesie oraz edukacji. Aby otrzymywać wiarygodne wyniki, należy zadawać przemyślane pytania. W tym tekście tłumaczymy krok po kroku jak je tworzyć.

Udostępnij przez:

Ten poradnik jest częścią zbioru artykułów o pytaniach.

Dowiedz się też więcej z innych naszych tekstów o tematyce "pytania".

Bez testowania wiedzy i umiejętności nie będziesz w stanie:

  • Dowiedzieć się który z kandydatów na wolne stanowisko pracy to prawdziwy talent? 💡

  • Udowodnić, że budowanie i szkolenie zespołu zakończyło się sukcesem? 📈

  • Pokazać, jak Twoje nauczanie wpływa na wyniki uczniów w szkole? 🧑‍🏫

Co sprawia, że pytanie jest dobre?

Wyniki quizów, testów i egzaminów mogą dać Ci szczegółowe informacje i dokładny wgląd w poziom wiedzy Twoich respondentów.

Badanie kompetencji i ocenianie są niezastąpione w takich dziedzinach biznesu, jak rekrutacje, HR, szkoleniach czy praca zespołów sprzedaży i obsługi klienta. Są też bezcenne na wszystkich poziomach edukacji, gdzie nie tylko mierzą, ale również ułatwiają procesy nauczania i uczenia się.

Aby uzyskać wiarygodne i wnikliwe informacje od swoich respondentów, musisz upewnić się, że pytania, które zadajesz, są poprawnie sformułowane. Muszą one nie wskazywać odpowiedzi, być wolne od subiektywizmu i innych problemów, przez które wyniki są niemożliwymi do wykorzystania.

Dobre pytanie spełnia swoje zadania. Da Tobie, jako autorowi testu oraz Twoim respondentom, potrzebne informacje. Dla Ciebie będzie to jakościowy i/lub ilościowy wgląd w umiejętności i wiedzę osób badanych. Dla rozwiązujących zaś obiektywna ocena ich kompetencji oraz wskazanie mocnych i słabych punktów ich wiedzy.

Jak tworzyć lepsze pytania z AI?

AI to świetna pomoc gdy musisz szybko wygenerować dużą liczbę wysokiej jakości, skomplikowanych pytań na podstawie własnych treści. Sztuczna inteligencja przygotuje za Ciebie lepsze pytania w oparciu o przesłane materiały źródłowe. Zapewni też, że będą one poprawne, trafne, interesujące dla odbiorców i odnoszące się do najważniejszych elementów Twoich treści.

Generuj pytania za pomocą AI, aby zyskać lepszą jakość, poświęcając na to średnio aż 10 razy mniej czasu dzięki automatyzacji.

Dark-skinned woman sitting behind a desk with her laptop and notebook in front of her.

Pytania w testach jakościowych i ilościowych

Pytań ilościowych używamy, by mierzyć umiejętności i wiedzę.

Oznacza to, że sprawdzamy je w quizach, testach i egzaminach typu ewaluacyjnego, by oszacować ilościowo, a często też wystawić ocenę. Ma to służyć jako obiektywny sposób ustalenia poziomu osiągnięć rozwiązujących, często w porównaniu z oczekiwanymi standardami. Pytania wielokrotnego wyboru mają kilka istotnych zastosowań w świecie biznesu.

👉 W rekrutacji pozwalają menedżerom ds. rekrutacji zmierzyć, czy kandydat posiada umiejętności niezbędne na danym stanowisku.

👉 W sprzedaży i obsłudze klienta pomagają członkom zespołu odświeżyć informacje lub nauczyć procedur.

👉 Podczas szkoleń mogą obiektywnie zmierzyć, ile kursanci zyskali dzięki uczestnictwu w sesjach.

Pytań jakościowych używamy, aby badać umiejętności i wiedzę.

W tym przypadku celem jest zagłębienie się i dowiedzenie się o danej osobie więcej, niż tylko tego, jakie osiąga wyniki.

👉 W rekrutacji takie pytania mogą ocenić predyspozycje lub osobowość kandydata, określić jego dopasowanie kulturowe i dać cenne wskazówki co do perspektyw tej osoby w nowej pracy.

👉 W sprzedaży, obsłudze klienta i szkoleniach biznesowych pomagają identyfikować osoby o największym potencjale i takie, które potrzebują więcej pomocy, aby osiągać lepsze rezultaty w swojej pracy. Jest to też pomocne we wskazywaniu przyszłych liderów zespołów, trenerów, mentorów itp.

Rezultaty takich ocen są często subiektywne. Ostatecznie to organizator testu decyduje o tym, czy wynik jest pozytywny, czy negatywny.

Czy tworzenie pytań testowych jest trudne?

Ten problem nurtuje wielu początkujących rekruterów, trenerów i nauczycieli.

Odpowiedź na szczęście brzmi: nie musi! Testowanie jest kluczowym elementem procesów biznesowych i edukacyjnych. Prawidłowo wykonane zapewnia wiarygodne i dokładne dane, eliminuje stronniczość i pomaga wyznaczyć kurs w stronę sukcesu. Daje także informację zwrotną, która pozwala nauczycielom i trenerom mierzyć efekty swoich wysiłków oraz podpowiada, co powinni zmienić, aby osiągnąć jeszcze większą efektywność.

Aby tworzyć dokładne i wiarygodne testy, powinno się zatem przestrzegać podstawowych zasad i poznać metody zadawania pytań. Ewaluacja wiedzy wymaga również umiejętnego posługiwania się trzema najczęściej występującymi typami pytań:

  • jedno i wielokrotnego wyboru,

  • krótkimi pytaniami otwartymi oraz

  • pytaniami opisowymi.

Przygotowanie pytań w celu oceniania innych może być sporym wyzwaniem. Jednak najlepsze rezultaty uzyskasz wtedy, gdy nauczysz się je poprawnie formułować. Przestrzeganie kilku prostych zasad pozwoli Ci zebrać interesujące Cię dane w krótszym czasie i przy mniejszym wysiłku.

Smiling, middle-agen man sitting on a couch with a notebook on his lap.

O czym pamiętać, zanim zaczniesz?

Twoje testy muszą być zgodne z wymaganiami oferowanego stanowiska, planu szkolenia lub programu kursu. W przypadku szkoleń i edukacji muszą również zawierać dokładnie te informacje, które przekazywano wcześniej uczniom. Dlatego w większości przypadków lepiej jest tworzyć własne testy, a nie korzystać z gotowców, które można znaleźć w internecie.

Jak tworzyć pytania, które zagwarantują szczegółowy wgląd w oceniany temat? Zacznij od szczegółowego planu. Przejrzyj treść swojego kursu lub szkolenia. Zastanów się nad najważniejszymi aspektami pracy, na którą rekrutujesz. Następnie zdecyduj, które rodzaje pytań będą pasować do Twojego celu.

Weź pod uwagę wiek Twoich respondentów, ich doświadczenie zawodowe oraz poziom oferowanego stanowiska pracy. Postaw różne zadania w zależności od tego, czy rekrutujesz na stanowisko juniora, seniora, czy managera. Wybieraj spośród krótkich pytań otwartych, opisowych i pytań wielokrotnego wyboru.

Jak pisać dobre pytania do testów?

Zacznij od zrozumienia, czym jest test i jakie punkty musisz uwzględnić tworząc pytania, by uzyskać interesujące Cię odpowiedzi. Na grafice poniżej znajdziesz kluczowe elementy udanego quizu, testu oraz egzaminu. Odpowiedz na zawarte tam pytania, a zrealizujesz swoje cele.

najważniejsze punkty tworzenia testów

A jeśli uważasz, że brakuje Ci umiejętności, by pisać pytania, zaufaj nam, nie jest tak. Wystarczy, że wykonasz kilka prostych kroków, a Twoje wysiłki w procesach rekrutacji, szkoleniach, zarządzaniu personelem, czy też w szkole, sprawią, że Twoja praca będzie łatwiejsza i bardziej efektywna.

Tworzenie testu zarówno do użytku stacjonarnego, jak i online rozpoczyna się od pięciu punktów, z których wszystkie muszą być przemyślane, aby umożliwić odniesienie sukcesu w procesie rekrutacji, szkoleniu lub nauczaniu. Pamiętaj, że chodzi nam o wszelkiego rodzaju pytania testowe.

  1. Cel. Jaka ma być rola pytań w Twoim quizie, teście lub egzaminie? Czy chcesz uzyskać głęboki wgląd w umiejętności i wiedzę swoich zdających?

    A może zamierzasz zmierzyć ich wydajność i uzyskać bardziej powierzchowne, ale obiektywne dane ilościowe? Porównać kandydatów do pracy? Przekazać rozwiązującym informacje zwrotne? Dawać uczniom oceny po zakończeniu tematu, semestru lub roku?

  2. Efekt. Jaki będzie wpływ testu na osoby badane? Czy stawka jest niska, średnia, czy wysoka? Dla kandydatów do pracy zwykle będzie ona wysoka, ale co z praktykantami, członkami zespołów firmowych czy studentami? Czy wyniki będą miały wpływ na ich dalszy rozwój zawodowy lub edukację?

    Kiedy tworzysz ważne testy oraz egzaminy, upewnij się, że użyte treści są poprawne, bez dwuznaczności lub subiektywizmu, aby później nikt nie pomyślał, że ocena jego wysiłków jest niesprawiedliwa.

  3. Skuteczność. Ocenianie ma sens tylko wtedy, gdy mierzy to, czego oczekujesz i daje przydatne informacje. Quizy, testy i egzaminy powinny dostarczać danych, na podstawie których można potem podejmować mądre decyzje. To, czy użyjesz pytania otwartego, czy zamkniętego, jest mniej ważne niż ich skuteczność.

    W środowisku biznesowym potrzebujesz rzetelnych wyników, aby móc zatrudnić odpowiednich kandydatów po rekrutacji, lub zapewnić, że szkolenia z rozwoju zawodowego poprawią wiedzę i umiejętności szkolących się osób.

    Dzięki weryfikacji zespołów ds. sprzedaży i obsługi klienta, mając prawidłowe dane, możesz mieć pewność, że pracownicy zawsze sprostają swoim zadaniom. W edukacji zaś, quizy, testy i egzaminy nie tylko mierzą wiedzę w stosunku do oczekiwań, ale także pomagają zapewnić lepszą jakość nauczania dzięki ocenianiu formatywnemu.

  4. Wiarygodność. Wyniki testu powinny zawsze odzwierciedlać rzeczywistą wiedzę respondentów i być odporne na nieuczciwe zachowania, takich jak ściąganie. Aby Twoje ewaluacje generowały wiarygodne dane, ich treść musi zniechęcać do oszukiwania, a jednocześnie maksymalnie je utrudniać.

    Aby osiągnąć ten cel, należy tworzyć pytania, które wymagają umiejętności rozwiązywania problemów i myślenia analitycznego. Trzeba też ostrożnie formułować treść pytania i możliwe odpowiedzi, by uniknąć dawania rozwiązującym wskazówek lub przypadkowego wprowadzenia ich w błąd.

  5. Efektywność. Czy kandydaci, szkolący się lub studenci odpowiedzieli na wszystkie pytania w wyznaczonym czasie? Co zrobić, jeśli rozwiązujący uznają je za wprowadzające w błąd?

    Efektywna ewaluacja zawsze zachowuje równowagę pomiędzy liczbą pytań, ich poziomem trudności oraz czasem, w jakim rozwiązujący muszą zakończyć zdawanie.

Wybierając źródło pytań testowych, ich liczbę oraz rodzaj, musisz dokładnie rozważyć wszystkie pięć wymienionych powyżej wskaźników.

Zacznij przygotowania, zanim napiszesz pierwsze pytanie

Nikt nie rodzi się z umiejętnością tworzenia dobrych pytań. Da się jej jednak nauczyć i w rzeczywistości jest to o wiele łatwiejsze, niż myślisz!

By zmusić respondentów do wysiłku, skupić ich uwagę i uzyskać praktyczne wnioski na potrzeby szkoleń, rekrutacji lub nauczania, potrzebujesz jedynie odrobiny doświadczenia. Dlatego krok po kroku wyjaśniamy, co robić, aby zmaksymalizować swoje szanse na stworzenie idealnego quizu, testu lub egzaminu online.

Pamiętaj, aby zawsze informować kandydatów do pracy, praktykantów lub studentów, jakich pytań mogą się spodziewać. Możesz nawet pokazać im przykłady pytań. Niespodzianki mogą powodować u nich nadmierny stres i mieć potem negatywny wpływ na wydajność zdających.

A team of employees sitting in front of a woman trainer.

Aby upewnić się, że uzyskane wyniki są prawidłowe i odzwierciedlają rzeczywiste umiejętności i wiedzę, możesz też ćwiczyć ze swoimi grupami odpowiadanie na pytania przed zaplanowanym testem. Użyj na przykład wstępnej rozmowy, by poinformować kandydatów do pracy o teście rekrutacyjnym.

Nie zapomnij podkreślić korzyści płynących z takich testów także dla drugiej strony. Twoi rozwiązujący dzięki temu:

  • oszczędzą czas, zwłaszcza w przypadku zdalnego oceniania na profesjonalnej platformie online, i szybciej uzyskają wyniki,

  • otrzymają obiektywne oceny ich odpowiedzi, bez stronniczości (w tym nieświadomych uprzedzeń, których trudno uniknąć w przypadku tradycyjnych testów).

Tworzenie skutecznych pytań krótkiej odpowiedzi

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak pisać dobre pytania krótkiej odpowiedzi, zacznij od poznania wad i zalet tego typu zadań testowych.

Pytania te wymagają od respondentów podania własnych odpowiedzi zamiast wybrania jednej lub kilku z dostępnych opcji. Używa się ich w biznesie, w szkołach i na uczelniach, ponieważ:

  • sprawdzają one wiedzę dokładniej niż pytania prawda/fałsz lub wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem rozwiązujących nie jest jedynie rozpoznanie prawidłowej odpowiedzi spośród podanych. Muszą oni ją znać.

  • nie ma możliwości "ślepego trafu" bez przynajmniej podstawowej wiedzy na określony temat.

Pytania krótkiej odpowiedzi mają też jednak pewne wady:

  • są znacznie trudniejsze do ocenienia niż pytania wyboru,

  • musisz oceniać je ręcznie, chyba że korzystasz z profesjonalnej platformy, która obsługuje automatyczne ocenianie tego typu pytań.

Secreenshot PLe2

Platformy do testowania online pozwalają na szybsze i łatwiejsze tworzenie pytań oraz zbieranie wyników.

Twórcy testów muszą poprawnie formułować swoje pytania, aby uniknąć sytuacji, w których możliwa jest więcej niż jedna poprawna odpowiedź. Nieprawidłowa treść może zachęcić rozwiązujących do zgadywania, co twórca testu miał na myśli.

Kiedy zatem tworzysz pytania krótkiej odpowiedzi, upewnij się, że są one napisane w taki sposób, że rozwiązujący mogą podać odpowiedź jednym lub dwoma słowami.

To świetny sposób na sprawdzanie znajomości dat, nazwisk itp. Pamiętaj też, że jeśli zdecydujesz się przeprowadzić test online na dobrej platformie do oceniania zdalnego, będzie ona w stanie rozpoznać prawidłowe odpowiedzi za Ciebie. Taka możliwość to duża pomoc i wymierna oszczędność czasu.

Tworzenie dobrych pytań opisowych (tzw. długiej odpowiedzi)

Aby Twoje quizy, testy i egzaminy online były bardziej szczegółowe i zróżnicowane, możesz wzbogacić je o pytania opisowe. Są one jeszcze bardziej wymagające niż te krótkiej odpowiedzi i mogą dać Ci lepszy wgląd w wiedzę rozwiązujących, niż pytania wielokrotnego wyboru.

Widok aplikacji Testportal - tworzenie pytań

Platforma do oceniania online jest w stanie wyręczyć Cię w sprawdzaniu pytań wyboru oraz krótkich otwartych.

Przede wszystkim musisz znać się na dziedzinie wiedzy, którą chcesz sprawdzać. Jeśli popełnisz błędy podczas formułowania pytań opisowych, nie możesz oczekiwać od swoich rozwiązujących poprawnych odpowiedzi. Zawsze należy też dokładnie sprawdzać treść pod kątem błędów lub, jeszcze lepiej, poprosić kogoś o ich weryfikację.

Treść pytania powinna być tak krótka, jak to możliwe. Używaj jedynie słów, które dają rozwiązującym odpowiedni kontekst. Upewnij się też, że żadna część pytania nie jest dwuznaczna. Jeśli bowiem zdanie będzie miało dwa znaczenia, testowane osoby niemal na pewno zinterpretują je w niewłaściwy sposób, a ucierpi na tym jakość osiągniętych wyników.

Znajdź czas na sprawdzenie stworzonych testów. Formułowanie pytań opisowych zajmuje mniej czasu niż na przykład pytań wielokrotnego wyboru, ale za to ich ocena jest bardzo czasochłonna. W tym przypadku nie możesz użyć klucza odpowiedzi, więc uzyskanie wiarygodnych informacji będzie wymagało od Ciebie dużo wysiłku.

Nadal możesz korzystać z platform do testowania online, aby przeprowadzać testy zdalnie lub hybrydowo. Będzie to wygodne rozwiązanie zarówno dla Ciebie, jak i Twoich respondentów, wciąż jednak będziesz musiał sam ocenić wszystkie pytania opisowe.

Tworzenie dobrych pytań wielokrotnego wyboru

Pytania wielokrotnego wyboru to najpopularniejszy typ używany we wszelkiego rodzaju quizach, testach i egzaminach. Służą do usprawniania rekrutacji, podnoszenia jakości szkoleń zawodowych, oceniania wydajności pracowników, a także oczywiście w edukacji, w szkołach i na uczelniach.

Screenshot PLe11

Przykładowe pytanie wielokrotnego wyboru z testu rekrutacyjnego dla programistów.

Nim zaczniemy omawiać najlepsze w tym przypadku praktyki, krótko opiszemy, czym są pytania wielokrotnego wyboru i jaki jest ich cel w ocenianiu.

Pytanie wielokrotnego wyboru składa się z dwóch części: treści i możliwych odpowiedzi. Na ten temat napiszemy więcej w następnej części tego artykułu.

Treść pytania to jego pierwsza część. Identyfikuje ona problem i kończy się znakiem zapytania. Ta część powinna być zwięzła i spójna, by rozwiązujący nie musieli tracić czasu na odgadywanie, co autor miał na myśli.

Możliwe odpowiedzi tworzą drugą część. Składają się one najczęściej z jednego krótkiego zdania lub frazy. Możliwe odpowiedzi są zazwyczaj cztery, choć to od twórców zależy, czy będzie ich mniej, czy więcej.

Same możliwe odpowiedzi również składają się z dwóch części: prawidłowej odpowiedzi oraz odpowiedzi błędnych, które mają odwrócić uwagę. Te ostatnie powinny być dość wiarygodne, a przede wszystkim związane z treścią pytania. Powinny również mieć podobną długość, dobór słów i styl jak poprawna odpowiedź i nie różnić się znacząco między sobą.

Prawidłowa odpowiedź to ta, którą, jak mamy nadzieję, Twoi rozwiązujący będą wybierać najczęściej.

Najlepsze praktyki pisania pytań wielokrotnego wyboru

Zanim zaczniemy wyjaśniać, jak powinno wyglądać dobre pytanie wielokrotnego wyboru, zobaczmy przykład źle utworzonego pytania.

Zrzut ekranu Testportal PL1

To pytanie jest wyjątkowo źle sformułowane...

Czy problem z powyższym pytaniem jest wyraźnie widoczny? Spójrz na naszą listę i sprawdź, czy udało Ci się dostrzec wszystkie błędy:

  1. Treść pytania (zadanie zawarte w pytaniu testowym) jest zbyt długa, zawiera nieistotne informacje i podwójne przeczenie.

  2. Odpowiedzi mają różną długość, co może dezorientować rozwiązujących.

  3. Trzecia z odpowiedzi zawiera też wyraz napisany wielkimi literami, co może skłonić niektórych do myślenia, że jest to poprawna odpowiedź.

  4. „Żadne z powyższych” to trzecia alternatywa z 5, co nie ma sensu, ponieważ pod nią znajdziesz jeszcze dwie odpowiedzi.

  5. W ostatniej alternatywie jest błąd ortograficzny.

A teraz spójrzmy na to samo pytanie napisane zgodnie z dobrymi praktykami.

Screenshot PLe8

Ta wersja prezentuje się o wiele lepiej.

Aby wiedzieć wszystko o tym, jak pisać spójne i skuteczne testy, musisz zrozumieć, z czego składa się pytanie testowe.

Każde dobre pytanie wyboru zawiera 3 elementy:

1. Treść pytania
Napisz ją w sposób jasny i spójny, nie próbuj oszukiwać i zmylić rozwiązujących niejasnymi sformułowaniami itp. Ta część powinna być krótka i zwięzła, ale pamiętaj też, by za wszelką cenę unikać akronimów i skrótów.

Twórz treść pytań w taki sposób, aby możliwe odpowiedzi były w formie stwierdzeń, a nie zaprzeczeń. Unikaj sformułowań typu „Jaki jest najmniej powszechny rodzaj…”. Zamiast tego wybierz „Jaki jest najbardziej powszechny rodzaj…” itp. Jeśli pytanie wymaga od rozwiązującego wskazania błędnej odpowiedzi, użyj wielkich liter i napisz: „Która z poniższych odpowiedzi jest NIEPRAWIDŁOWA?”.

Screenshot PLe6

Dobre pytanie wielokrotnego wyboru powinno mieć krótką i zwięzłą treść.

Pamiętaj, że rozwiązujący będą zapewne zestresowani i w pośpiechu, szczególnie jeśli chodzi o rekrutacje czy ważne egzaminy. Upewnij się, że wszystkie instrukcje są jasne i łatwe do zrozumienia. Unikaj używania zbędnych i niewnoszących nic do tematu pytania słów. Może to dezorientować i źle wpływać na wyniki zdających.

Pamiętaj też, że treść pytania powinna zawierać pełne zdania. Zadania typu "uzupełnij luki" znacznie bardziej obciążają rozwiązujących, tworząc dodatkowy, zupełnie niepotrzebny poziom dezorientacji. To zaś może poważnie wpłynąć na wyniki testu.

Mówiąc najprościej: stwórz quiz, test lub egzamin z pytaniami, na które trudno odpowiedzieć, ale łatwo zrozumieć, jakie zadanie stawiają przed rozwiązującymi. Pamiętaj, że skuteczne sprawdzanie wiedzy i umiejętności wymaga tworzenia treści pytań zgodnie z radami zawartymi w tym artykule.

Kiedy w treści wyjaśnisz już, czego będzie dotyczyło pytanie, zastosuj konstrukcje takie jak:

  • „Wszystkie poniższe odpowiedzi są poprawne, Z WYJĄTKIEM…”

  • „Która z poniższych odpowiedzi jest PRAWIDŁOWA?”

  • „Która z poniższych odpowiedzi jest NIEPRAWIDŁOWA?”

  • "Wybierz poprawną odpowiedź."

  • „Wybierz NIEPRAWIDŁOWĄ odpowiedź”.

2. Możliwe odpowiedzi
Pamiętaj, że kolejność możliwych odpowiedzi nie powinna sugerować, która z nich jest poprawna. Osiągniesz to, układając je w kolejności liczb lub w porządku alfabetycznym.

Aby uzyskać lepsze wyniki, wszystkie możliwe odpowiedzi do Twoich pytań testowych, powinny wyglądać na wiarygodne. Celem ma być zmuszenie rozwiązujących do użycia swojej wiedzy i wskazania prawidłowej opcji lub wykorzystania inteligencji do wykluczenia błędnych odpowiedzi.

Widok pytania wyboru Testportal

Aby utrudnić znalezienie prawidłowej odpowiedzi zadbaj o to, by były one podobnej długości i brzmienia.

Jeśli dodasz odpowiedź w oczywisty sposób niewłaściwą, paradoksalnie może ona skłonić niektórych rozwiązujących do wybrania tej właśnie opcji. Mogą oni bowiem uznać, że jest to zbyt dziwne, aby nie było poprawne.

Pamiętaj, by używać czasu teraźniejszego we wszystkich wariantach odpowiedzi. Unikaj też stosowania podwójnej negacji. Zwroty takie jak „Anna nie była niezadowolona z jego obecności” mogą być mylące, szczególnie dla młodszych uczniów, ale też trudne dla dorosłych, np. kandydatów do pracy lub zdających testy zawodowe.

3. Dystraktory

Dystraktory, czyli nieprawidłowe odpowiedzi, mające na celu podniesienie poziomu trudności, to kolejny ważny element pytań wyboru.

Przede wszystkim powinny one wzajemnie się wykluczać. Zaznaczenie jednej odpowiedzi, poprawnej lub nie, powinno być równoznaczne z uznaniem wszystkich pozostałych odpowiedzi za błędne. Używanie tylko jednej poprawnej odpowiedzi to sposób na to, by respondenci skoncentrowali się na znalezieniu właściwego rozwiązania zadania, a nie zastanawiali się, czy autor testu nie próbuje ich przechytrzyć.

Dystraktory nie powinny też dawać żadnych wskazówek, co do tego, która odpowiedź jest poprawna. Sposób sformułowania każdego z nich powinien być dokładnie taki sam. Nie należy również umieszczać w nich ukrytych wskazówek (błędy logiczne, oczywiste pomyłki), pokazujących, że dana odpowiedź na pewno jest błędna.

Tworzenie dystraktorów krok po kroku:

👉 Używaj błędnych odpowiedzi, które nie są do siebie zbyt podobne lub zbyt od siebie różne.

👉 Nie używaj synonimów, ponieważ Twoje dystraktory muszą się wzajemnie wykluczać.

👉 Wszystkie używane słowa i zwroty, powinny być związane z tym samym tematem.

👉 Idealna liczba dystraktorów, to pomiędzy 3 a 5. Jeśli dodasz ich zbyt mało, Twoje pytanie będzie łatwe i podatne na zgadywanie. Jeśli użyjesz zbyt wielu, respondenci zaczną szukać w pytaniu ukrytych haczyków.

👉 Wszystkie alternatywy powinny być mniej więcej tej samej długości i o podobnym poziomie szczegółowości. Jeśli jedna z możliwych odpowiedzi będzie dłuższa, krótsza lub bardziej szczegółowa niż pozostałe, rozwiązujący mogą wbrew swojej wiedzy wybrać właśnie tę.

👉 Sprawdź stworzone dystraktory dwa razy i upewnij się, że przestrzegają powyższych zasad.

Tworzenie własnych pytań a używanie gotowych treści

Tworzenie testów to niezwykle czasochłonny proces. Jest on szczególnie trudny dla tych trenerów biznesowych, rekruterów, szefów zespołu, czy też nauczycieli, którzy nie mają dużego doświadczenia. Często wolą oni iść więc na skróty i szukają gotowych testów online.

Niestety, w większości przypadków będzie to bardzo zły pomysł. Im bardziej złożony jest temat twoich testów i im ważniejszy ich wynik, tym bardziej bezużyteczne będą wszystkie gotowe treści z internetu. Pamiętaj, że mogą mieć niewiele wspólnego z wymaganiami stanowiska, na które rekrutujesz, tematem szkolenia lub wykładu na uczelni.

Czasem możesz mieć trudności z wymyśleniem pytań do swojego biznesowego testu. Wtedy najlepiej jest korzystać ze scenariuszy z życia wziętych. Dzięki temu lepiej zmierzysz na przykład to, jak kandydat do pracy może się zachowywać w typowych sytuacjach, z którymi spotka się, jeśli zostanie zatrudniony.

Kolejny powód, dla którego warto tworzyć pytania samodzielnie to iluzoryczna oszczędność czasu dzięki wykorzystaniu gotowych treści. Bardzo często spędzisz więcej czasu na przeglądaniu stron internetowych w poszukiwaniu odpowiedniego testu niż na samodzielnym jego napisaniu.

Pytania tworzone przez innych autorów mogą zwyczajnie być niskiej jakości: mieć problemy z dokładnością, nieprawidłowe odpowiedzi wyświetlane jako poprawne, itp. Może to powodować pomyłki, takie jak przyznawanie certyfikatów szkolącym się, którzy nie powinni ich otrzymać lub wystawianie dobrym uczniom złych ocen i na odwrót.

Jeśli już zdecydujesz się korzystać z gotowych testów z zaufanego źródła, zawsze sprawdzaj je przed użyciem. Pamiętaj, że będziesz odpowiedzialny za test napisany przez kogoś innego i przypadku problemów to Ty odpowiesz za jego błędy. Zawsze weryfikuj więc poprawność pytań i odpowiedzi, zanim przekażesz je swoim rozwiązującym! I na koniec niezwykle ważna informacja: pamiętaj, że jeśli Ty znalazłeś jakiś test online, Twoi rozwiązujący też mogli go znaleźć.

Woman sitting in front of a computer in the office, taking notes.

Dlaczego zatem unikać gotowych treści i tworzyć własne pytania testowe?

Korzyści z tworzenia własnych pytań testowych

Identyczne testy dla wszystkich byłyby świetnym pomysłem, ale jedynie wtedy, gdyby wszyscy ludzie byli identyczni. Oczywiście, nie są. Oznacza to, że jeśli chcesz uzyskać od swoich aplikujących, szkolących się lub uczących prawdziwe, praktyczne spostrzeżenia, musisz dostosować typ i trudność pytań do ich poziomu.

Jesteś nauczycielem? Nikt nie zna Twoich uczniów lepiej niż Ty. Nikt nie wie, jak nauczasz i jak często decydujesz się wyjść poza ramy podręcznika, aby uwzględnić dodatkowe istotne informacje podczas swoich lekcji.

Jesteś rekruterem? Na pewno szukasz idealnych kandydatów na stanowiska z różnymi obowiązkami. Jeśli napiszesz pytania sam, zmniejszysz ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby i nie będziesz tracić czasu na bezsensowne rozmowy kwalifikacyjne.

Jesteś trenerem? Pomaganie innym w rozwoju zawodowym to wymagająca praca. A gdybyś mógł łatwo udowodnić wartość swoich szkoleń dzięki spostrzeżeniom z personalizowanych testów organizowanych przed i po szkoleniu?

Gotowe testy online przeznaczone są dla przeciętnych zdających, a Twoi rozwiązujący nigdy tacy nie są. Gotowe treści nie będą uwzględniać potrzeb szkolących się osób, pracowników, kandydatów do pracy lub studentów ze specjalnymi potrzebami, którzy wymagają nieco spersonalizowanego podejścia, aby się rozwijać.

Tworząc własne testy, masz pełną kontrolę nad ich treścią. Możesz dostosowywać je do swoich potrzeb i możliwości respondentów. W zależności od oczekiwanych danych możesz użyć tylko jednego rodzaju pytania lub wymieszać ze sobą kilka różnych, aby stworzyć zróżnicowany test. Możesz też zwiększyć zaangażowanie za pomocą zdjęć, wzorów lub diagramów.

Screenshot PLe5

Wzbogać pytania o zdjęcia lub wideo, by były bardziej interesujące dla rozwiązujących.

Dodatkowy czas, jaki poświęcisz na przygotowanie testów z pewnością Ci się opłaci. Dzięki dokładniejszym danym będziesz w stanie zatrudnić prawdziwy talent, szczegółowo wykazać, w jaki sposób szkolenie zwiększyło wydajność członków zespołu lub dowiedzieć się, którzy uczniowie potrzebują więcej czasu, aby przyswoić program nauczania.

Tworzenie pytań testowych to umiejętność. Ty też możesz ją opanować.

Aby stworzyć profesjonalny quiz, test lub egzamin, musisz pamiętać o tym, co decyduje o tym, że są one skuteczne.

Po pierwsze, w miarę możliwości powinieneś tworzyć własne pytania. Gotowe testy lub kreatory online są łatwo dostępne i można je szybko wdrożyć. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że zawiodą Cię one z powodu niskiej wydajności i wiarygodności uzyskanych wyników.

Po drugie, dobrze jest nauczyć się pisać pytania testowe samodzielnie i zawsze brać pod uwagę zdolność kandydatów, pracowników, szkolących się, czy studentów, przed podjęciem decyzji, czy użyć pytań wielokrotnego wyboru, opisowych czy innych.

Tworzenie pytań to umiejętność, której możesz się nauczyć i którą opanujesz, jeśli będziesz postępować zgodnie z zawartymi w tym tekście radami.

Wielu autorów uważa pytania wielokrotnego wyboru za najlepsze do tworzenia treści quizów, testów i egzaminów. Możesz korzystać jedynie z nich, albo dodać krótkie pytania otwarte lub opisowe. W ten sposób minimalizujesz ślepy traf i zwiększysz wiarygodność wyniku.

Ulepsz swoje procesy rekrutacji, szkolenia zawodowe, zarządzanie personelem lub nauczanie w szkole dzięki testom, które dostarczą Ci wielu przydatnych informacji. Uwierz w siebie. Używaj wiedzy współpracowników, przełożonych i zasobów internetowych, takich jak ten artykuł. Twórz niesamowite pytania i uzyskuj lepsze wyniki. Powodzenia!

Powiązane artykuły

Young, smiling woman sitting in front of a laptop.
Poradniki

Przykłady pytań testowych, które poprawią Twoją wydajność

Chociaż istnieje wiele zasad tworzenia pytań testowych, aby stać się ekspertem w ich pisaniu, nie ma nic skuteczniejszego niż nauka na przykładach z życia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze dobre i złe praktyki tworzenia quizów, testów i egzaminów.

Styczeń 26, 2023

14 min

Two businesswomen having a conversation in an office.
Poradniki

Metody zadawania pytań, które pomogą Ci osiągnąć cel

Wiedza o tym, jak zadawać pytania jest nieoceniona w każdej pracy. Ta umiejętność stanowi różnicę między przeciętnym pracownikiem a ekspertem w swojej dziedzinie. Skorzystaj z naszego szczegółowego przewodnika i osiągnij mistrzostwo w tym, co robisz.

Styczeń 05, 2023

14 min

Woman in a leather jacket working on her laptop in an office.
Poradniki

Pytania testowe: rodzaje oraz wpływ na uzyskiwane wyniki

Popraw jakość quizów, testów i egzaminów biznesowych, tworząc lepsze pytania. Pozyskaj cenne dane i podejmuj na ich podstawie mądre decyzje. Poznaj różne rodzaje pytań i zacznij używać ich w praktyce już teraz.

Styczeń 26, 2023

6 min

Poznaj lepszy sposób na testowanie online

Odkryj platformę, która wynosi rekrutacje, szkolenia i naukę na nowy poziom. Twórz lepsze pytania i podejmuj decyzje korzystając z wnikliwych danych .

14-dni na próbę

Bez karty kredytowej

Pytanie 1
Pytanie 2