Historie klientów

3 min

Jak podnieść jakość usług kurierów? Przepis globalnego lidera branży logistycznej.

Firma DHL działa na rynku od 1969 roku. Poza dostawą paczek na cały świat zajmuje się także międzynarodową spedycją i transportem. Zatrudnia ponad 400 000 pracowników, którzy w ponad 220 krajach doręczają 1 614 000 000 przesyłek rocznie. Jako czołowy dostawca usług logistycznych, DHL nieustannie się rozwija. Nie byłoby to możliwe bez kompetencji jego pracowników.

DHL&Testportal, advanced online tests for business

Potrzeba efektywnego przeprowadzania testów

Był 2019 rok, kiedy polskie oddziały firmy DHL stanęły wobec wyzwania znalezienia nowego narzędzia do przeprowadzania testów wiedzy. Ważne było, żeby po zakończeniu testów, mieć możliwość przedstawiania wyników wraz z wykresami oraz statystykami. Bez dodatkowego wysiłku i czasu poświęconego na ich tworzenie. Przyspieszyłoby to analizę i wyciąganie wniosków na temat poziomu wiedzy pracowników firmy.

Nasze testy od zawsze były przeprowadzane w formie online, ale nie posiadaliśmy narzędzia pozwalającego na łatwe analizowanie wyników. W naszej firmie testy wykorzystujemy zwłaszcza dla pozytywnego rozwoju pracownika. Mniej do wskazywania luk w wiedzy i umiejętnościach.

Hirek Chmielowiec

Trener OPS

Testy organizowane w firmie DHL dotyczą najczęściej oferty sprzedażowej i procesów. Podchodzą do nich głównie pracownicy operacyjni, działu sprzedaży i kurierzy. Na co dzień korzystają oni z bazy wiedzy, która dostępna jest dla nich także w trakcie testów. Bardzo ważne jest, żeby pracownik, który nie zna odpowiedzi na pytanie, podjał się odnalezienia jej w dostępnych materiałach, a nie poprzestał na braku odpowiedzi.

Po krótkich poszukiwaniach okazało się, że Testportal jest w stanie z łatwością sprostać potrzebom firmy DHL i pomóc jeszcze lepiej szkolić pracowników.

Zwróciliśmy uwagę na Testportal, ze względu na to, że jest to narzędzie umożliwiające przygotowanie, przeprowadzenie i ocenienie testów dla grupy osób w nowoczesny sposób. W każdym z wymienionych etapów przeprowadzania testów, daje duży wachlarz możliwości ich konfiguracji.

Hirek Chmielowiec

Trener OPS

Testy wiedzy w firmie DHL przeprowadzane są dla pracowników placówek w całej Polsce. Firma zatrudnia dużo osób, więc często konieczne jest szybkie przygotowanie arkuszy testowych. Różnią się one między sobą w zależności od działu i stanowiska. Większość z nich to testy jedno- lub wielokrotnego wyboru. Niektóre z nich zawierają załączniki w postaci plików graficznych. Czasami potrzebne jest przeprowadzenie testów z pytaniami krótkiej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jakie umiejętności i wiedzę trzeba utrwalić lub sprawdzić.

DHL couriers assessed with online tests

Wyzwania w obliczu pandemii COVID-19

Bardzo duże zmiany w dziale szkoleń firmy DHL przyniosła pandemia COVID-19. Tak naprawdę wywróciła życie działu szkoleń do góry nogami. Wcześniej firma prowadziła szkolenia w salach, w różnych miejscach Polski. Wymagania sanitarne przeciwdziałające szerzeniu i transmisji wirusa, sprawiły, że trzeba było „przekwalifikować” szkolenia na wersję online, za pomocą aplikacji wspierających w tym procesie. Najtrudniejszym wyzwaniem była taka organizacja szkoleń online, żeby nadal przez sporą ilość czasu opierały się na aktywności uczestników, aby podczas spotkania online można było również mocno ich uaktywnić i wpasować w przebieg szkolenia. Co prawda organizacyjnie wszystko to wydawało się trudne, ale same testy wiedzy nie wymagały dużych zmian ze względu na elastyczność rozwiązania, jakim jest Testportal, wykorzystywany do pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej. Firma DHL świetnie sobie poradziła. Szkolenie w formie online jest obecnie równie efektywne jak stacjonarne. Pozytywne zmiany dotknęły też wymagań sprzętowych. Do tej pory można było korzystać tylko z wewnątrz firmowych komputerów. Dzięki narzędziom takim jak Testportal, osoby rozwiązujące testy wiedzy mają możliwość wykonania ich na dowolnym komputerze lub urządzeniu mobilnym, z każdego miejsca – w domu lub w pracy.

Raporty i statystyki dają pełny obraz rozwoju kompetencji pracowników

Wprowadzenie w firmie DHL nowych narzędzi przyniosło pozytywne efekty. Procesy szkoleniowe przebiegają szybciej i efektywniej. Testy wiedzy i ich wyniki obrazują, jakie obszary wymagają, aby zaopiekować się nimi pod kątem szkoleniowym. Ten sposób sprawdzania wiedzy jest wiarygodny i daje pełen obraz kompetencji pracowników.

W naszym przypadku testy online są jedyną formą weryfikacji wiedzy pracowników. Niemniej uważamy, że taka forma sprawdzania wiedzy odpowiada dzisiejszym trendom i jest na tyle skuteczna, że w żaden sposób nie zniekształca rzeczywistości.

Hirek Chmielowiec

Trener OPS