Cennik
Poradniki

9 min

Ściąganie online. Jak zapewnić wiarygodne wyniki testów?

Dzięki testom online wolnym od nieuczciwych zachowań możesz wyciągać praktyczne wnioski z otrzymywanych wyników. W tym tekście opisujemy metody ściągania online i podajemy skuteczne metody zapobiegania nim.

Udostępnij przez:

Cheating on online tests

W skrócie:

  • Ściąganie online to duży problem dla biznesu, podobnie jak dla edukacji. Firmy potrzebują jednak wiedzy, by móc mu skutecznie zapobiegać.

  • Badania pokazują, że egzaminy online nie zachęcają do ściągania bardziej niż tradycyjne.

  • Istnieje kilka różnych sposobów ściągania online. Wymieniamy je wszystkie i opisujemy.

  • Platformy do oceniania online ograniczają ściąganie dzięki skutecznym i niedrogim funkcjonalnościom.

  • Proktoring online pomaga uzyskać maksymalny poziom bezpieczeństw a zdalnych testów. Jest on jednak drogi oraz może naruszać prywatność.

  • Polityka zaufania daje jednak o wiele lepsze efekty niż najbardziej nawet zaawansowany proktoring.

Ściąganie na testach online: zjawisko, z którym walczymy

W powszechnej świadomości osoby zdające zdalne testy częściej sięgają po popularne metody ściągania podczas testów online. Ten mit został jednak już obalony przez wyniki badań akademickich. Analizy Uniwersytetu Marshalla udowodniły, że odsetek ściągających na tradycyjnych, papierowych oraz zdalnych testach nie różnił się znacząco, co widać poniżej.

32%

Tylu studentów przyznało się do prób ściągania podczas tradycyjnych testów offline

33%

Tylu studentów przyznało się do prób ściągania w trakcie testów przeprowadzanych przez internet

75%

Tylu studentów przyznało się do jakiejś formy nieuczciwych zachowań podczas studiów

Ci, którzy chcą ściągać na testach lub egzaminach online, by poprawić swoje wyniki, będą to robić niezależnie od wybranej formy oceniania. To, czy będą dopuszczać się nieuczciwych zachowań, zależy wyłącznie od wyznawanego przez nich systemu wartości.

Nikt dotychczas nie badał pod tym kątem oceniania zdalnego organizowanego przez biznes. Można jednak przyjąć, że wyniki byłyby podobne: testy online nie zachęcają do ściągania.

Jak ściągać na egzaminie online: problemy etyczne oraz nieuczciwe zachowanie w różnych częściach świata

Nieuczciwe zachowania na egzaminach, czyli ściąganie, to problem istniejący od wieków. Pierwsze opisane przypadki mają tysiące lat i pochodzą z Chin. Kiedy testowanie wiedzy i umiejętności stawało się powszechne, częstsze było też ściąganie. Dziś, w krajach zachodnich, do nieuczciwych zachowań przyznaje się od 60 do 75% studentów.

Skłonność do ściągania zależy od takich czynników, jak narodowość czy kultura. W Chinach ściąganie na egzaminach zdalnych (oraz wszelkich innych) jest powszechne, mimo że złapanemu oszustowi może grozić nawet 7 lat więzienia. Aby łapać ściągających, chińskie władze posuwały się do stosowania dronów z kamerami i skanerami częstotliwości radiowych.

W Europie największa akceptacja dla inwazyjnych metod proktoringu występuje w krajach niemieckojęzycznych. Zdający zgadzają się na to, by każdy z nich miał równe szanse.

Kraje anglosaskie podchodzą znacznie poważniej do wolności osobistych. Taki nadzór traktowany jest jako naruszenie prywatności. W Stanach Zjednoczonych wprowadzanie proktoringu na uniwersytetach powodowało liczne kontrowersje. Mniej inwazyjne metody zapobiegania ściąganiu spotykały się jednak ze zrozumieniem.

Young woman taking an online test

Kraje anglosaskie zwykle sprzeciwiają się proktoringowi, podczas gdy niemieckojęzyczne akceptują go

Naukowcy winą za ściąganie obarczają współczesne społeczeństwo i jego wartości. W świecie, w którym liczy się tylko osiąganie celów, dzieci zaczynają nieetyczne zachowania w szkole średniej, a często nawet podstawowej. Ściągają potem na testach i egzaminach, jako studenci uniwersytetów. Bycie najlepszym, a przynajmniej jednym z najlepszych to cel, który uświęca środki.

Podejście do nieuczciwości podczas testów online jest różne, w zależności od części świata. Ściąganie najmniej tolerują USA, Niderlandy i Izrael. Na drugim końcu skali jest Rosja, gdzie studenci chętniej potępiają zgłaszającego ściąganie niż oszukującego na egzaminie.

Naukowcy wiążą postrzeganie ściągania z podejściem do korupcji. Zwykle oba te zjawiska są krytykowane, albo tolerowane. Trudno o społeczeństwo, w którym jedno zachowanie jest pochwalane, a drugie ganione. Można stwierdzić, że tolerowanie ściągania, tworzy pokolenie bardziej skłonne dawać lub przyjmować łapówki.

Eliminacja nieetycznych zachowań wymaga środków oraz wiedzy. By zatrzymać ściąganie na egzaminie online nie zawsze potrzeba surowego, inwazyjnego proktoringu. Należy za to rozumieć problem.

Sposoby ściągania na egzaminie online. Jak zmniejszyć skalę tego zjawiska?

Zmuszeni do pracy w cyfrowym środowisku, nawet doświadczeni ludzie edukacji i biznesu popełniają głupie błędy. Największy to traktowanie oceniania zdalnego tak, jak testów tradycyjnych, tylko odbywających się w internecie. Błąd. To dwa zupełnie inne światy.

Dla rozwiązania problemu, jak bezpiecznie organizować egzaminy online, kluczowa jest świadomość. Wiedząc, jak wygląda ściąganie na zdalnych testach, łatwiej zniechęcić zdających od ściągania, a pozostałych złapać na gorącym uczynku.

Istnieje 5 głównych metod ściągania online. 4 za pomocą niedozwolonych materiałów i 1 za pomocą niedozwolonych osób trzecich. Wymieniamy je poniżej, by ułatwić zapobieganie oraz wykrywanie.

1. Ściągawki

Są wciąż najbardziej popularne. W przeciwieństwie do egzaminów tradycyjnych, podczas tych zdalnych, osoby nadzorujące nie mogą zauważyć ukrytej gdzieś kartki papieru.

2. Ściąganie przy pomocy oprogramowania i gadżetów.

W temacie technologii do ściągania, rozwiązujący są bardzo kreatywni. Używają na przykład programów do screencastu i zewnętrznych kamer, aby dać innym dostęp do pytań i umożliwić pomoc na egzaminie.

Mogą też używać smartfonów, słuchawek i smartwatchy, by niezauważalnie sprawdzać odpowiedzi online. W przypadku zdalnego nadzoru nad testami i egzaminami zapobieganie takiemu ściąganiu to duże wyzwanie.

Najlepszym rozwiązaniem będzie tu wyraźny zakaz korzystania z takich urządzeń. Nawet jeśli będzie go trudno wyegzekwować, jasna informacja o konsekwencjach (np. niezaliczeniu egzaminu) będzie silnie odstraszała.

3. Manipulowanie licznikiem czasu

Ma to miejsce, gdy rozwiązujący zna się na programowaniu i potrafi korzystać z wtyczek do przeglądarek, zmieniając treść strony. Nieuczciwy rozwiązujący może przyznać sobie więcej czasu na odpowiedź na poszczególne pytania lub skończenie całego testu.

4. Przerwy na wyjście do toalety

To także klasyka ściągania. Rozwiązujący zwykle mówią, że muszą natychmiast wyjść do toalety. Najbardziej bezczelni mogą nawet stwierdzić, że jest to spowodowane stresem związanym z testem online.

Gdy opuszczą wirtualne lub tradycyjne pomieszczenie, w którym odpowiadają na pytania, mogą korzystać z książek, notatek, czy treści w internecie. Ta metoda podobna jest do dwóch pierwszych z wymienionych.

Wyjście do toalety jest też zwykle chwilą, kiedy miejsce rozwiązującego zajmuje podstawiona osoba (o czym piszemy poniżej).

5. Podstawiona osoba

Ta technika, pojawiła się wraz z innymi problemami wywołanymi przez COVID-19. W jej przypadku egzamin lub jego część zdaje osoba inna niż właściwy rozwiązujący. Zwykle znajomy, który lepiej opanował materiał, a czasem ktoś robiący to za wynagrodzenie.

Podstawione osoby były plagą procesów rekrutacji podczas pandemii. Pierwszego dnia w firmie nowi pracownicy okazywali się nie być uczestnikami internetowego naboru. Z rekruterami rozmawiały bowiem podstawione osoby i one rozwiązywały wymagane zdalne testy. Nie było rozmów kwalifikacyjnych online po testach, a te mogłyby łatwo wskazać korzystanie z podstawionej osoby.

Oszustwa przy pomocy tej metody są możliwe w sytuacjach, kiedy:

  • nie sprawdza się dokumentów tożsamości przed i w trakcie testu,

  • podczas egzaminu online nie ma obowiązku włączenia kamery,

  • rozwiązujący mają pozwolenie na wyjścia do toalety w trakcie testu,

  • po teście online nie odbywa się rozmowa kwalifikacyjna, która by go dotyczyła.

Ciekawostki:

Przypadek podstawionej osoby miał miejsce na “znanym uniwersytecie z centralnej części wschodniego wybrzeża USA”, w początkach pandemii. Po ponownym sprawdzeniu zapisu kamer, wykładowcy odkryli, że ten sam oszust podawał się za kilkunastu studentów. W tle za pochodzącym z Kataru oszustem zauważyli listę nazwisk studentów, dat ich egzaminów i stron, na których sprawdzano odpowiedzi.

Ściąganie przez podstawioną osobę było częstym problemem podczas pandemii w Indiach. Rekruterzy mieli tam ogromny problem z wiarygodnością wyników testów w trakcie naborów. Doszło do absurdalnej sytuacji, w której firmy zajmujące się wykrywaniem oszustw online same padały ofiarami podstawionych osób, rekrutując nowych pracowników.

Jak zapobiegać oszukiwaniu na egzaminach online?

Firmy, które często organizują ważne testy i egzaminy, dbają o integralność procesów oraz wiarygodność otrzymywanych wyników. Często sięgają też po zaawansowane metody nadzorowania przy pomocy sztucznej inteligencji:

  • wykrywającej ruch,

  • wykrywającej korzystanie z urządzeń zewnętrznych,

  • wykrywającej głosy w tle,

  • mogącej zablokować korzystanie z przeglądarki.

Jest to rozwiązanie kontrowersyjne. Niektóre platformy proktoringu online, nazywane są przez rozwiązujących wręcz “oprogramowaniem szpiegującym”. Korzystanie z nich może przyczynić się do szkód wizerunkowych w firmach, używających ich np. podczas rekrutacji.

Nawet najbardziej zaawansowana sztuczna inteligencja popełnia bowiem błędy. Nikt też nie będzie czuł się komfortowo, wiedząc, że spojrzenie w bok może zostać uznane za próbę ściągania, i spowodować natychmiastowe i nieodwołalne zakończenie testu.

Zapewnienie integralności oceniania online i wiarygodności otrzymywanych wyników powinno iść w parze z komfortem rozwiązujących.

Firmy, które zbyt surowo podchodzą do problemu ściągania mogą otrzymać łatkę “Wielkiego Brata” i zapłacić niechęcią personelu do udziału w szkoleniach, czy ewaluacjach. Lepiej jest działać w celu zwiększenia zaangażowania respondentów i ich satysfakcji.

99% użytkowników Testportalu korzysta z podstawowych technik zabezpieczania, czym skutecznie zniechęca rozwiązujących od ściągania. Te metody pozwalają też wykryć tych, którzy mimo wszystko próbują.

Takie rozwiązania są łatwe w użyciu, przyjazne dla użytkownika i przystępne cenowo. Są one też sprawdzone przez specjalistów HR, rekrutacji, treningów, liderów zespołów i menedżerów ds. certyfikacji.

Zwiększanie bezpieczeństwa testów online prowadzi do stworzenia lepszego, bardziej efektywnego zespołu

Zabezpieczenia przeciwko ściąganiu online - kompletny przewodnik

To, że osoba nadzorująca testy online i zdający je nie znajdują się w tym samym pomieszczeniu, może zarówno zachęcać do ściągania, jak i je ułatwiać. To samo cyfrowe środowisko, pomaga też jednak w zapewnieniu wiarygodności wyników zdalnych ewaluacji.

Uwaga rekruterzy, trenerzy, liderzy zespołów i nie tylko!

Aby skutecznie zapobiegać ściąganiu online, stosujcie w swojej pracy wymienione niżej sposoby.

Techniki podstawowe

  1. Pytania powinny być skomplikowane, a zasady testu proste
    Nie opieraj się na zadaniach, które rozwiązujący mogą wygooglać. Postaw na te, które wymagają myślenia krytycznego. Próbuj też formułować pytania w taki sposób, by odpowiedzi nie były łatwe do wyszukania online.

  2. Pamiętaj o losowej kolejności pytań i odpowiedzi
    Twórz różne warianty pytań, by zapobiegać odpisywaniu. Grupuj pytania w kategorie i losuj zestawy testowe, aby każdy z rozwiązujących dostał inne zadania. To po prostu internetowa wersja metody ze sprawdzianów offline.

  3. Wprowadź ograniczenia czasowe
    Wybierz platformę, która liczy czas zdawania po stronie serwera, nie dając praktycznie żadnych szans na ściąganie. W razie problemów z internetem zapewnia to też, że gdy rozwiązujący będą znowu online, limit czasu nie będzie zmieniony.

    Limity możesz ustalać zarówno dla całego testu, jak i poszczególnych pytań, by nie dać czasu na ściąganie. Pamiętaj jednak, że u niektórych zdających egzamin może to skutkować wysokim poziomem stresu.

  4. Ograniczaj dostępność Twoich testów dla rozwiązujących
    Jeśli zdalna ewaluacja dostępna jest dla każdego, wyniki mogą nie być miarodajne. Nie ma gwarancji, że zdającymi test są osoby, które mają być oceniane.

    Najlepszym rozwiązaniem problemu jak zabezpieczyć egzaminy i sprawdziany online jest stworzenie listy rozwiązujących i udostępnienie testów tylko nim. Zrobisz to wysyłając zaproszenia - jednorazowe kody dostępu.

    By zapewnić wiarygodności wyników, rozwiązujący powinni mieć tylko jedno podejście do testu, w ściśle ustalonym oknie czasowym (np. 2-godzinnym). Powinni być wcześniej poinformowani o limicie czasu i o tym, że ich wynik będzie ostateczny.

  5. Pokazuj tylko jedno pytanie na raz
    Zablokuj możliwość odpowiadania na pytania w dowolnej kolejności i cofania się do wcześniejszych pytań, by poprawić odpowiedzi. Dzięki temu ściągnięcie wyniku po rozwiązaniu zadania nie będzie miało już znaczenia.

  6. Wymagaj od rozwiązujących przeczytania informacji o zabezpieczeniach i potwierdzenia jej
    Nowoczesne platformy do oceniania online umożliwiają stworzenie strony startowej testu. Rozwiązujący podają na niej informacje o sobie (imię, nazwisko, kierunek studiów, czy dział, w którym pracują), ale umieścić można tam też listę czynności zakazanych i środków bezpieczeństwa.

    Taki dokument w krajach anglosaskich nazywa się Kontraktem Uczciwości Akademickiej, w polskim szkolnictwie wyższym podobny jest wymóg zawarcia we wstępie pracy dyplomowej informacji o jej samodzielnym napisaniu.

    Taki kontrakt to łatwa i efektywna metoda, ponieważ zdający wiedząc o zabezpieczeniach, nie będą ryzykowali ściągania, by ich nie złapano.

  7. Używaj nieinwazyjnych rozwiązań proktoringowych, niewymagających dodatkowego instalowani
    Dobre platformy do oceniania online mają wbudowane funkcje, utrudniające ściąganie i ułatwiające wykrywanie nieuczciwych zachowań.

Wypróbuj Technologię Uczciwy Rozwiązujący, która działa w bezpośrednio przeglądarkach www. Nie wymaga instalacji, jest łatwa w użyciu i nieinwazyjna. Każde naruszenie zasad skutkuje ostrzeżeniem o ustalonej wcześniej treści.

Nadzorujący otrzymują informacje w czasie rzeczywistym i mogą zakończyć test ściągających. Jeśli jest on nagrywany z wykorzystaniem programów wideokonferencyjnych, mogą oni też obejrzeć ponownie dowolny fragment.

Techniki zaawansowane

  1. Używaj programów do wideokonferencji i nagrywaj testy
    To jedna z najważniejszych broni w arsenale osób nadzorujących. Rejestrowana sesja w Microsoft Teams albo na podobnej platformie podnosi wiarygodność wyników.

  2. Informacja o używanych technikach zabezpieczenia także odstrasza ściągających
    Naukowo udowodniono, że ma to silne działanie zniechęcające. Informacja o nagrywaniu testu pomaga też w eliminacji innych niż ściąganie nieuczciwych zachowań.

  3. Obejrzyj test ponownie, by upewnić się, że nie miało miejsca ściąganie
    Rób to zawsze, kiedy tylko jest to możliwe. Wyszkolona osoba nadzorująca jest w stanie wychwycić to, co umknęło oku w czasie trwania testu.

Zabezpiecz testy dodatkowymi rozwiązaniami z zakresu proktoringu online.
Organizatorzy ważnych egzaminów i certyfikacji mogą dodać kolejny poziom przeciwdziałania ściąganiu za pomocą sprawdzonych, nowoczesnych funkcjonalności.

Za dodatkową opłatą w wysokości od około $4 za osobę za test wprowadzają one takie środki bezpieczeństwa jak:

  • rozpoznawanie twarzy i weryfikacja dokumentu tożsamości kamerą,

  • rozpoznawanie kierunku patrzenia,

  • wykrywanie mowy, w tym odgłosów w tle,

  • wykrywanie dodatkowych osób,

  • funkcję blokady przeglądarki oraz

  • wykrywanie korzystania z dodatkowych ekranów, smartfona, czy słuchawek.

Przewodnik po metodach ograniczania ściągania podczas testów biznesowych z zastosowaniami

Dla firm myślących perspektywicznie zasoby ludzkie są wszystkim. Biznes musi koncentrować się na rekrutowaniu talentów, rozwijaniu ich umiejętności i upewnianiu się, że pozostaną cennym nabytkiem. Każdy z etapów tego procesu wymaga ciągłych ewaluacji.

Niestety, próba zapewnienia wiarygodności wyników testów online przy użyciu metod z tradycyjnych ewaluacjach zakończyła się klapą.

Menedżerowie potrzebowali dedykowanych rozwiązań, a dostępne platformy oferowały jedynie funkcjonalności nieskuteczne lub niezwykle drogie. Stopniowo udało się jednak wypracować realnie działające metody dla każdego z zastosowań.

Rekrutacja

Wyniki oceniania online to dodatkowe, cenne źródło informacji podczas selekcji kandydatów. Niezależnie od tego, czy nabór prowadzony jest online, czy offline, decyzja o zatrudnieniu nie powinna być oparta jedynie o sam test.

Uzyskane dane i wyciągnięte wnioski to jednak świetne tematy do poruszenia podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Podczas testów rekrutacyjnych dobrą praktyką jest stosowanie podstawowych technik zabezpieczania wiarygodności wyników. Na tym etapie ściąganie zdarza się rzadko, a kandydaci i tak będą proszeni o uzasadnienie wyborów dokonanych na teście zdalnym.

Rekrutacja online na stanowiska zdalne wiąże się z dodatkowym problemem zachowania kultury firmowej. Na szczęście przy pomocy testów online rekruterzy mogą zweryfikować nie tylko wiedzę kandydata, ale też jego dopasowanie do wartości wyznawanych przez firmę.

Przy pomocy zdalnych testów ocenić można równie skutecznie poziom umiejętności miękkich, takich jak elastyczność, czy zdolność do pracy w zespole.

Man taking an online interview

Dobry kandydat będzie potrafił uzasadnić wybory z testu online podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Ewaluacja pracowników

Ocenianie zespołu dotyczy zwykle działów sprzedaży oraz obsługi klienta. W ich przypadkach testy online powinny mierzyć nie tylko umiejętności sprzedażowe, znajomość produktów, czy procedur firmowych, ale i szybkość działania.

Restrykcyjne limity czasu i scenariusze symulujące rzeczywiste sytuacje z pracy są tutaj kluczowe. Wykorzystywanie pytań ich dotyczące, zamiast prostych tak/nie, lub pytań wielokrotnego wyboru eliminuje problem ściągania i zwiększa wiarygodność uzyskanych wyników.

Adekwatny poziom wiedzy o procedurach firmowych, produktach, itp. wymaga intensywnych szkoleń i częstych ewaluacji. Ocenianie online sprawdza się, bo oszczędza czas i wysiłek, oraz jest wygodne dla pracowników.

Jeśli kadra zarządzająca uzna za konieczne wprowadzenie zabezpieczeń do swoich zdalnych ewaluacji, najlepiej sprawdzą się opisane tu podstawowe metody proktoringu.

Ocena efektów szkoleń

Ocenianie online ułatwia i przyspiesza szkolenie kard, zwiększając też jego efektywność kosztową. Niektóre firmy mają jednak obawy co do wiarygodności uzyskanych wyników.

Istnieją na szczęście łatwe sposoby ograniczenia ściągania na internetowych egzaminach i zapewnienia niezawodnych danych, pokazujących realne efekty szkoleń. Twórcy testów powinni koncentrować się na testach przed szkoleniem i po jego zakończeniu, aby w łatwy sposób wykazać zmianę na plus.

Sposoby zabezpieczania różnią się w zależności od rodzaju szkolenia:

ILT (szkolenie prowadzone przez instruktora) - trener jest tu jednocześnie proktorem. Powinien on wykorzystać platformę do ewaluacji online w celu automatycznego oceniania testów. Proktoring online zwykle nie jest konieczny.

VILT (szkolenie wirtualne, prowadzone przez instruktora) - w tej sytuacji trening odbywa się w internecie, a trener może jednocześnie być proktorem online.

eLearning - tutaj każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie. Zaawansowany proktoring będą potrzebne tylko w niewielkim procencie testów. Czasem należy wręcz pogodzić się z możliwością ściągania. Nawet jeśli rozwiązujący oszukują, nie będzie to miało znaczenia później, kiedy zaczną pracować na prawdziwych zadaniach.

Certyfikacja

Ocenianie online odgrywa kluczową rolę w zdalnej certyfikacji, jest też wykorzystywane w tradycyjnych procesach.

W przypadku certyfikacji offline monitoring rozwiązujących realizowany jest przez proktora, wspieranego przez platformę do ewaluacji.

W wypadku certyfikacji offline poziom proktoringu zależy od stopnia skomplikowania zadania. W testach odbywających się zarówno offline, jak i zdalnie, ściągający są zwykle wyłapywani na początkowych etapach.

Nawet jeśli uda się im przedostać dalej, osiągają oni słabe wyniki. W przypadku oceniania online trzeba też brać pod uwagę rodzaj testu i poziom kompetencji komputerowych u rozwiązujących.

Jak bezpiecznie organizować egzaminy online - analiza po zakończeniu testów

Obejrzyj ponownie zapis sesji egzaminacyjnej i raporty z oprogramowania zabezpieczającego. Szukaj nieprawidłowości. Przyjmij jako zasadę, żeby w przypadku wątpliwości zaufać swojej intuicji.

Sprawdź czas, jaki zajęła odpowiedź na każde pytanie i rozwiązanie całego testu. Jeśli podanie prawidłowej odpowiedzi, wymagające obliczeń matematycznych, powinno zająć minutę, a trwało 5 sekund, rozwiązujący albo jest geniuszem, albo ściągał.

Ściągający często próbują sprawiać wrażenie, jakby rozwiązanie testu zajęło im dużo czasu, gdy tak naprawdę znali oni odpowiedzi wcześniej lub je wyszukali. Łatwo to wychwycić, gdy czas odpowiedzi na większość pytań będzie bardzo krótki (np. kilka sekund), ale znajdzie się pytanie albo dwa, przy których rozwiązujący czekali dłużej, aby całkowity czas wyglądał wiarygodnie.

Wymienione pomysły to gwarancja znakomitej poprawy wiarygodności uzyskanych wyników testów online. Nie wyeliminują on jednak problemu ściągania całkowicie.

Zdarzało się już na przykład podrabianie dokumentów tożsamości na potrzeby weryfikacji przed zdalnym egzaminem. Takie zachowania jednak sprawiają, że czyn tylko nieetyczny zmienia się w nielegalny i może znaleźć finał nawet przed sądem.

W jaki sposób skutecznie przeciwdziałać ściąganiu online. Podsumowanie.

Najlepszym rozwiązaniem problemu ściągania podczas testów online jest postawienie na uczciwość, nie zaś na zabezpieczenia. Firmy, które oczekują wiarygodnych wyników, powinny organizować testy online, skupiając się na pozytywnych wartościach, takich jak zaufanie i edukacja.

Według profesora Philipa Dawsona z australijskiego Deakin University zapobieganie sprawdza się lepiej niż nadzór i kontrola. Te ostatnie są bowiem negatywne, antagonizujące i skoncentrowane na karaniu.

Wiele z opisanych metod idealnie wpisuje się w politykę zapobiegania. Natomiast nadzór koncentruje się na drakońskich metodach proktoringu, które ocierają się wręcz o szpiegowanie.

Firmy muszą upewnić się, że przeprowadzane przez nie procesy oceniania online są uczciwe, a ich wyniki dokładne. Jednak aby to osiągnąć, nie muszą one sięgać po surowe techniki proktoringu, które cały świat darzy głęboką niechęcią.

Najlepszym sposobem na poprawienie bezpieczeństwa jest stworzenie atmosfery zaufania i zapewnienie dokładnych informacji o metodach nadzoru stosowanych w trakcie testów.

“Lekkie” i nieinwazyjne rozwiązania to optymalna metoda pracy. Zapewnia z jednej strony wysoką wiarygodność wyników, a z drugiej dba o pozytywne doświadczenia rozwiązujących. Korzyści z takiej polityki odnoszą obie strony.

Powiązane artykuły

Young, bearded man sitting in front of two computers, cheating on online test
Poradniki

Popularne metody ściągania podczas testów online

Jeśli chcesz poznać metody ściągania podczas zdalnych egzaminów, nasz przewodnik będzie dla Ciebie idealny. Aby powstrzymać ten proceder, poznaj najpopularniejsze metody nieuczciwych zachowań.

Wrzesień 15, 2022

13 min

A business woman watching people in the group online call and taking notes
Poradniki

Proktoring testów online. Konieczność, czy zbędny gadżet?

Proktoring zdalnych testów wywołuje zwykle skrajne reakcje. Dla jednych jest to potrzebny w biznesie środek bezpieczeństwa. Dla drugich zaś to przereklamowana, nadużywana nowinka, która bardziej szkodzi, niż pomaga.

Sierpień 26, 2022

7 min

Niezawodna platforma do testowania online

Odkryj wszystkie możliwości Testportalu i zoptymalizuj zdalne ocenianie w swojej organizacji. Na nasz koszt. Nie ma za co.

14-dni na próbę

Bez karty kredytowej

Pytanie 1
Pytanie 2